Jdi na obsah Jdi na menu
 


    Pěvecký sbor Orlice v Kostelci nad Orlicí

 

      Rok 2022 je pro Smíšený pěvecký sbor Orlice rokem významného jubilea. To je samozřejmě důvod k oslavě, ale také příležitost ohlédnout se zpět pro poučení i povzbuzení. A pestrá historie našeho sboru nám může poskytnout obojí. Nejrůznější společenské a politické krize sice způsobily občasnou stagnaci v jeho činnosti, sbor ale naštěstí všechny nepřízně překonal a letos tak máme milou povinnost připomenout si 160 let jeho existence.

 

Historie tohoto spolku se začala psát 6.6.1862, kdy byl založen jako prozatímní zpěvácký spolek Orlice. Byl to mužský sbor, který měl během roku 54 členů. Od roku 1895 působil jako sbor smíšený. V průběhu let jím prošlo mnoho pěvců a pěvkyň. V jeho vedení se vystřídalo 13 sbormistrů a v letošním roce se sbormistrovství ujal čtrnáctý. Svým působením se sbor stal důležitou součástí kulturního života na Kostelecku.

    První taktovky se ujal učitel Jan Koráb. Repertoár brzy zahrnoval díla českých i světových autorů v období romantismu a soudobou sborovou tvorbu a byl prezentován při významných společenských událostech. Činnost sboru byla  přerušena v době prusko-rakouské války v roce 1866, kdy sbor zpíval pouze při pietních aktech. Po válce se však opět pustil do činorodé práce, především pod taktovkou sbormistra Alberta Jeřábka. Byl to vynikající houslista, violoncellista, klavírista a varhaník, také byl znalcem teorie a dějin hudby a hudební skladatel. Působil jako učitel na hudební škole v Kostelci nad Orlicí, mezi jeho žáky patřila například operní pěvkyně Karla Tichá nebo koncertní mistr České filharmonie a houslista Egon Ledeč. Spousta jeho dalších  žáků působila  v kosteleckém chrámovém sboru nebo v Orlici. Vyučoval na reálce v Kostelci nad Orlicí, působil jako ředitel chrámového sboru a kapelník závodní Seykorovy kapely. Zpěvácký spolek Orlice vedl s menšími přestávkami 25 let v letech 1877 - 1906. V letech 1901 -1903 vedl sbor Jiří V. Klíma, učitel kostelecké reálky, který mimo jiné provozoval bezplatnou hudební školu pro členy Orlice a nacvičoval se sborem čtyřhlasé skladby Karla Bendla. V roce 1902 Orlice věnovala pamětní desku tomuto hudebnímu skladateli v Potštejně a zpívala při jejím odhalení. V té době sbor koncertoval v kulturním zařízení Rabštejn a při různých oslavách. Pod vedením dalších sbormistrů - Gotharda Laška,Václava Vosyky, opětovně Alberta Jeřábka, Rudolfa Malátka a Josefa Bezděka spolek zpíval do roku 1924, kdy se na tři roky odmlčel.

    V období kolem první světové války byla činnost spolku oslabena a plně ožila až v roce 1927 

s nástupem Aloise Felcmana na post sbormistra. Vedl sbor 35 let a za jeho působení prožil sbor velmi úspěšná léta. Tehdy v něm zpívalo 58 ženských hlasů a 41 mužských hlasů. Sbor se účastnil koncertů východočeské župy, koncertů k Rokům české hudby a jubileiních koncertů. Například v roce 1937 při otevírání kostelíka J. A. Komenského církví českobratrské a československé poprvé uvedl skladbu Modlitba,  kterou složil člen výboru Pěvecké obce československé Jaromír Fiala. Další významnou událostí toho roku byly oslavy 75. výročí založení sboru. Slavnostní koncert se uskutečnil 14. listopadu při příležitosti koncertu spolku Bendlovy české pěvecké župy severovýchodních Čech pořádané v Kostelci nad Orlicí k uctění památky 40. výročí úmrtí Karla Bendla. Koncertu předcházela mimořádná valná hromada, kde jednatel Pěvecké obce československé Josef Polák předal Orlici zlatou plaketu. Při společných sborech stálo na pódiu 429 zpěváků severovýchodní župy a společně zazněl Bendlův sbor Svoji k svému, Smetanovo Věno a Vendlerův sbor Pod starým praporem. Navzdory složité společenské situaci pracoval sbor i ve válečném období. V roce 1939, kdy již nemohl zkoušet v budově gymnázia, se sbor v šatně místní sokolovny připravil na župní koncert konaný 19. listopadu na počest 80. narozenin Josefa Bohuslava Foerstera, který byl koncertu osobně přítomen. Zúčastnilo se ho 15 dalších sborů.

Po slavnostním koncertě začala Orlice zkoušet sbory pro Tylovu Fidlovačku, která měla mít svou premiéru v lednu 1940. Provedení hry bylo nakonec zakázáno. Patrně nejvýznamnější událostí bylo nastudování opery Prodaná nevěsta B. Smetany v roce 1943 spolu s divadelním spolkem Tyl

a dvěma hostujícími členy Národního divadla v rolích Jeníka a Kecala. Zkoušelo se dvakrát týdně. První generální zkouška všech účastníků proběhla 9. července v sále bia Viktoria, druhý den bylo představení uvedeno pro školní mládež a 11. července se uskutečnila slavnostní premiéra v budově sokolovny. Úspěch byl obrovský. Ve dvou letech mělo provedení opery 29 repríz v Kostelci a dalších městech a sklidilo zasloužená uznání kritiky. 

    V roce 1950 musely všechny spolky vstoupit do některého závodního klubu, ČSM nebo JZD. Orlice svůj název nezměnila a stala se pěveckým odborem závodního klubu ROH Švermovy železárny n.p., závod Kostelec nad Orlicí. Vrchol sezóny v roce 1951 směřoval k nastudování opery Antonína Dvořáka Rusalka společně s orchestrem divadla z Kladna pod vedením dirigenta 

dr. Karla Vašaty. Opera byla uvedena v místní sokolovně 17. června a dočkala ještě jedné reprízy.  Následující období přineslo ustálení a zvýšení aktivit Orlice. Sbor vystupoval na mnoha koncertech k různým slavnostním příležitostem. V roce 1964 byla Orlice začleněna do Spojeného závodního klubu Orlice. 

    Dalšími sbormistry byli Dušan Dolana a Rudolf Forman. Dušan Dolana, učitel a následně ředitel kostelecké základní školy, nastoupil na místo sbormistra Orlice v roce 1973. Podle dostupných záznamů sbor dosáhl nejvyšší úrovně právě pod jeho devítiletým vedením. Zvýšila se účast členů na pravidelných zkouškách, sbor nacvičoval i náročnější skladby a pořádal větší počet koncertů.

Umělecká kvalita sboru vzrůstala a Orlice nabývala na jistotě. 

    Rudolf Forman byl  profesorem na kosteleckém gymnáziu a sbormistrem zdejšího studentského sboru. Orlici vedl v letech 1962 - 1972 a 1981 – 1990. Za vedení Rudolfa Formana bylo uspořádáno mnoho samostatných koncertů a sbor se účastnil okresních přehlídek sborů a různých oslav. Například v  květnu 1966  se uskutečnil koncert sboru a Chóru Franze Schuberta z Coswigu z NDR, který měl velký úspěch.  Další akcí byla oslava 200. výročí narození dr. Ignáce Josefa Pešiny. Koncertu byli přítomni zástupci veterinárních škol ve Vídni, Budapešti a Brně. Orlice se představila provedením slavnostních sborů a úryvků ze Smetanových oper - Dvě vdovy a Braniboři v Čechách, Dvořákovy Rusalky a Blodkovy opery V studni. Celé vystoupení sklidilo úspěch u zahraničních účastníků. Následoval  odjezd Orlice do NDR  28. května a koncerty v Spitzgrundmühle 

v Coswigu, v Maritzburgu, Fasanenburgu a Míšni. Koncertní program obsahoval sbory M. I. Glinky, J. Brahmse a ukázky z oper Rusalka A.Dvořáka a Smetanovy Prodané nevěsty. Program  byl přenášen i rozhlasem.

    Významným datem pro sbor byl 13. únor 1970, kdy se Orlice přihlásila do Unie českých pěveckých sborů (UČPS). Orlici bylo přiděleno evidenční číslo 5/14 a byla zařazena do východočeské oblasti. V té době měl sbor 42 členů. Dne 13. 11. 1973 obdržela Orlice od UČPS čestné uznání k 110. výročí založení. Město Kostelec nad Orlicí ocenilo činnost sboru bronzovou medailí za reprezentaci města v roce 1982.

    V roce 1990 se vedení sboru ujala poprvé v historii žena – paní Věra Růžičková. Vystudovala 

hru na klavír a hudební výchovu na Státní konzervatoři v Praze. Od roku 1969 byla klavíristkou 

a zástupkyní sbormistra Smíšeného pěveckého sboru Orlice. Tato vynikající klavíristka a učitelka hudby vedla sbor v letech 1990 - 2002. Kromě vedení Orlice byla Věra Růžičková 15 let sbormistryní dětských sborů v Kostelci nad Orlicí a v Králíkách. Díky její obětavosti, trpělivosti 

a optimismu sbor Orlice stále zpíval, obnovoval svůj repertoár a vystupoval na koncertech, přehlídkách sborů a od roku 1993 na Setkáních Kostelců. Zajistila sboru profesionální nástupkyni 

a i po předání taktovky se o práci sboru živě zajímala a byla nápomocná povzbuzením i cennou radou. 8. 4. 1998 byl sbor zapsán do Obchodního rejstříku jako zájmové sdružení osob pod jménem Smíšený pěvecký sbor Orlice. 

    Dagmar Potštejnská vedla sbor do roku 2012. Jako absolventka Sbormistrovství hudební fakulty Univerzity Karlovy a učitelka hudební výchovy kromě jiného založila dětský pěvecký sbor Kvítek pracující ve třech odděleních v Kostelci nad Orlicí, Častolovicích a Vamberku, který začal brzy dosahovat významných úspěchů v soutěžích. Působila rovněž jako dirigentka a iniciovala řadu hudebních akcí na Kostelecku. Zaměřila se na zkvalitňování hudebního projevu pěveckého sboru Orlice, obohacení repertoáru, spolupráci s jinými sbory, účast na festivalech a společné koncerty s dětskými sbory. Pro usnadnění nácviku repertoáru a utužení vztahů mezi sboristy zavedla sborová soustředění. Za jejího vedení výrazně stoupl počet absolvovaných vystoupení. Po odchodu 

na mateřskou dovolenou sice ukončila své sbormistrovství v Orlici, ale se sborem je ve spojení, účastní se nácviku vánočních a velikonočních mší v Kostelci nad Orlicí jako zpěvačka nebo dirigentka a ochotně vypomáhá v případě potřeby. 

    V pořadí třetí ženou ve vedení sboru byla Nikola Košťálová. Vystudovala obor Hudební výchova a Český jazyk na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové a bakalářský obor Řízení sboru a Hudební kultury se zaměřením na vzdělávání na Hudební katedře PdF UHK. Působí jako učitelka a sbormistryně dětských pěveckých sborů v Královéhradeckém kraji. Smíšený pěvecký sbor Orlice vedla od roku 2012 -2021. Úspěšně pokračovala v úsilí své předchůdkyně o zkvalitnění hudebního projevu sboru a obnovu a rozšiřování repertoáru. Svědomitě připravovala sboristy k vystoupením na tradičních akcích, jako jsou jarní koncerty, společné koncerty s dětskými sbory, Setkání Kostelců, Kostelecké  posvícení, výroční a adventní koncerty,  rozsvícení vánočních stromů v okolních obcích a Česko zpívá koledy. Orlice za jejího působení pořádala společné koncerty s hradeckým dívčím sborem Mirtilli pod vedením Mgr. Tomáše Borůvky, absolventy Hudební katedry Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové, Prausovým sborem z Rychnova nad Kněžnou a sborem Smetana z Hradce Králové. 

    Současná, pro sbory všeobecně nepříznivá, situace způsobená pandemií poznamenala i činnost našeho sboru. Rušení koncertů a odvolávání zkoušek snižovalo motivaci, nadějné rozšiřování členské základny se zastavilo. Navíc, naše sbormistryně ke konci roku ukončila své působení ve sboru. Naštěstí máme mezi sebou nadšené a obětavé členy a spojuje nás  přátelství umocněné láskou ke zpěvu.Vážíme si bohaté historie našeho sboru, všech těch, kteří donesli tu pomyslnou stošedesátiletou štafetu až do dnešních dnů. Teď je řada na nás. Činnost sboru jsme nepřerušili 

i za cenu určitých změn  při nácviku skladeb s využitím moderní techniky. Současný repertoár sboru zahrnuje skladby rozličných žánrů a stylů z různých období. Chtěli bychom pokračovat v dosavadní spolupráci s jinými pěveckými sbory Královéhradeckého kraje těšíme se na navazování dalších kontaktů. Samozřejmě uvítáme ve svých řadách nové zpěváky. Opět jsme se zúčastnili nácviku a provedení vánočních mší v Kostelci nad Orlicí, v Častolovicích a Chlenech, pronajali jsme si nové prostory pro konání zkoušek, usilovným hledáním získali nového sbormistra a s chutí se pustili do výběru a nastudování vhodného repertoáru. V letošním roce bychom především  rádi důstojně oslavili naše jubileum slavnostním koncertem a reprezentovali naše město na tradičním Setkání Kostelců. 

 

                                                                                  Lenka Hloušková, Smíšený pěvecký sbor Orlice